Lehetőségek hallgatóknak
Mit tegyek ha…
tárgy oktatásában szeretnék részt venni?
diákként oktatni kezdek?
diákként kutatni kezdek?
Mit tegyek, ha szeretnék egy tárgy oktatásában részt venni?
Ha különösen sikeres voltál egy tárgyból (és még szeretted is), akkor biztos gyakran kértek meg diáktársaid, hogy segíts nekik felkészülni egy-egy zárthelyire vagy vizsgára, vagy segíts nekik egy-egy nehezebb házi feladatuk elkészítésében. Lehet, hogy kaptál társaidtól olyasféle elismerő megjegyzéseket, mint „Hát ezt a gyakvezetőm se tudta volna ennél érthetőbben elmagyarázni!” vagy „Mennyire érdekesnek tűnik ez az anyag, ahogy Te meséled!” Sok sikerélményt adhat az ilyesmi az embernek, és jó érzés a tudat, hogy másoknak segíthettél a tudásoddal.
Talán arra is gondoltál már, hogy Te találóbb illusztráló példákat, érdekesebb gyakorló feladatokat tudnál készíteni, mint amik az elérhető jegyzetekben, segédanyagokban a társaid rendelkezésére állnak.
Sok tanszék nagyon szívesen veszi, sőt kifejezetten keresi is az ilyesféle segítséget a legjobb hallgatóktól. Ha van olyan tárgy, aminek az oktatásába szívesen besegítenél, vágj bele bátran! Oktatássegítő munkát különféle keretek között végezhetsz. A leggyakoribb formák:
- Szakkollégiumok, hallgatói öntevékeny körök stb. gyakran szerveznek zárthelyik előtti felkészítőket, vizsgafelkészítőket, közös feladatmegoldásokat. Ezeken felsőbbéves, az adott tárgyból sikeresen végzett hallgatók mondják el, mire kell körülbelül az adott zárthelyin vagy vizsgán számítani, milyen kérdések és feladatok voltak a korábbi években, hogyan lehet a várható példákat megoldani, mire kell vigyázni. Ha ilyesmit csinálnál, vedd fel a kapcsolatot az érintett szakkollégiummal vagy kollégiumi körrel, nagy örömmel fogadnak majd!
Amire vigyázni kell: Azt az anyagot, amit a tervezett felkészítőre vagy közös példamegoldásra akarsz vinni, érdemes ellenőriztetni a tárgyfelelőssel vagy a tárgy egy tapasztalt tanárával. (Sajnos az oktatók túl gyakran tapasztalják a különféle teljesítményértékeléseken, hogy kiváló diákok által tartott felkészítőn elhangzó egy-egy szakmai tévedés miatt sok hallgató bukik meg, vagy kap rosszabb jegyet, mint ami a befektetett munka alapján járhatna neki. Még rosszabb, ha egy-egy tévedés évről évre öröklődik az ilyesféle öntevékeny felkészítőknek köszönhetően, és az oktatók sokszor nem is értik, miért nem tudják kiirtani a tévedést a hallgatóság kollektív emlékezetéből.) - Régi, jól bevált forma a demonstrátori munka. A „demonstrátor” szó olyan hallgatót jelent, aki valamiféle oktatássegítő tevékenységet végez egy tárgyhoz kapcsolódóan: gyakorló feladatokat dolgoz ki, szemléltető eszközöket készít, segít az előadáson a kísérletek elvégzésében az előadónak, ábrákat szerkeszt, a segédanyagokat ellenőrzi, sőt akár meg is tart egy-egy gyakorlatot vagy konzultációt. Tapasztaltabb demonstrátorok esetében akár az is előfordulhat, hogy a tanszék rábízza a demonstrátorra egy tankör gyakorlatainak vezetését hosszabb időn át (és járványhullámok idején, ha egyszerre több oktató is kiesik a munkából, a tanszék és a hallgatóság számára egyaránt életmentő lehet az ilyen segítség). A demonstrátor munkáját egy mentor (például a tárgyfelelős) vezeti és segíti.
A demonstrátori munkára pályázni kell; ez mind a tanszék, mind a Te részedről igényel némi papírmunkát. Demonstrátorként a munkádért munkadíjat kapsz (bár nem fogsz tőle meggazdagodni), és a tanszék a munka végeztével igazolást állít ki arról, hogy náluk dolgoztál. Az ilyen igazolás nagyon jól jön majd, ha komolyabb cég álláspályázatán, ösztöndíjpályázaton, doktoranduszi felvételin stb. szeretnél kitűnni a tömegből.
Ha ez a lehetőség érdekel, akkor a választott tárgyad tárgyfelelősével, a választott tanszék demonstrátor-felelősével, vagy a tanszék bármelyik, számodra rokonszenves oktatójával vedd fel a kapcsolatot. Írd meg vagy mondd el neki, hogy szívesen segítenél a tanszéknek demonstrátorként, és kérdezd meg, milyen segítségre lenne szükségük. - Sok diáknak nem éri meg a (mitagadás, igencsak szerény) demonstrátori munkadíj a demonstrátori pályázat adminisztratív teendőinek időigényét, hanem inkább ingyen dolgozna, bár néhány kreditpont esetleg jól jönne. Ha Te is ebben a cipőben jársz, akkor önkéntesként végezheted ugyanazt, amit mások demonstrátorként. Ilyenkor az adott tanszékkel nem demonstrátori szerződést, hanem ún. „önkéntesszerződést” kötsz, és a munkádért nem munkadíjat, hanem kreditpontot kapsz, ha akarsz. (30 órányi munka ér egy-egy kreditpontot a szabadon választható tárgyak keretére.) A kreditpontot – ha úgy kívánod – jóváírják a Neptunban, amint a tanszék igazolta, hogy elvégezted, amit vállaltál.
- Ha már megvan a BSc-szintű végzettséged, akkor junior óraadóként is taníthatsz. Ilyenkor szinte ugyanazt csinálod, mint egy teljes jogú oktató a tanszékén – azaz rendszeresen órákat tartasz –, de a diákok munkájának értékelésében általában nem veszel részt, azaz nem osztályozhatsz, nem dönthetsz házi feladatok bevételéről, nem vizsgáztatsz, nem javítasz zárthelyit. Ha szeretnél ilyen formában órákat tartani, akkor a választott tárgyad tárgyfelelősét vagy előadóját, vagy a tanszékvezetőt keresd.
Tanácsok azoknak, akik diákként oktatni kezdenek
Tanácsok azoknak, akik diákként kutatni szeretnének
Annyi ötletünk van, hogy ide ki se fér, kérlek nézz vissza később a teljes listáért!
Letölthető segédanyagok
Öngondoskodási Öröknaptár
Ez az öröknaptár segít Neked, hogy tudatosabban odafigyelj magadra. Húsz plusz egy feladatot és gondolkodásmódot formáló ötletet találsz benne, amit bármikor elkezdhetsz, de vezetheted egy hónapon keresztük is. Öt-hét naponként tarts egy-két nap szüntetet, hogy legyen ideje hatni a gyakorlatoknak.
Összeállította: Séllei Beatrix (BME-GTK)
Aktuális verzió frissítve: 2024.05.12.
Hasznos linkek: Okos célok, hatékony időgazdálkodás, önmagunkkal való együttérzés
Fiatal felnőttek motiválása: tévhitek és tények
A BME-n nagyszerű dolog diáknak lenni, de a hallgatói lét nem mindig fenékig tejfel: az erős követelmények miatt nagyon megterhelő időszakok is előfordulhatnak egy diák életében, és a nap 24 órája sem mindig elég. Az alábbi linkeken hasznos információk találhatók, amelyek segítséget adnak ahhoz, hogy ne csupán túléljük, de élvezzük is az egyetemi életet – a szakmai előrehaladásunkról nem is beszélve.
Ebben a podcastban a hatékony időgazdálkodáshoz található sok hasznos tanács:
https://open.spotify.com/episode/5qnwDyJHm4AyJ5Cukjzzgr?si=ANS4-2cWR7CLDciK-5G4FQ
Ahhoz, hogy a távlati céljainkat (például a diploma megszerzését) átlátható méretű lépésekre bontsuk – azaz okos célokat állítsunk magunk elé -, itt található segítség:
https://open.spotify.com/episode/6YhEQK4PXMDI3tQRNuEQA4?si=LKKVUDZnS2yUNAXSUScBcA
Néha azonban hiába teszünk meg mindent, nem sikerülnek úgy a dolgok, ahogy elterveztük. Aki megtanulja és gyakorolja az önmagával való együttérzést, könnyebben kezeli a kudarcot és hamarabb tud elindulni a sikerek felé vezető úton. Az alábbi podcast erről szól:
https://open.spotify.com/episode/6AqAXbwbdNpNg7bmlJd7dD?si=pKEV66BISWudNcI22tmP8w
Séllei Beatrix: Lelki egészségvédelem a kiégés ellen. Megjelent: FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA: PEDAGÓGIAI SZAKFOLYÓIRAT 34. évfolyam : 4-6. szám pp. 51-58. (2023): Cikk letöltése
Séllei Betrix: Kiégés prevenció a felnőttkori tanulásban
https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/kieges-prevencio-felnottkori-tanulasban
Séllei Betrix: Fiatal felnőttek motiválása: tévhitek és tények
https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/fiatal-felnottek-motivalasa-tevhitek-es-tenyek